Dat zei verkeersminister Camiel Eurlings vrijdag na afloop van de wekelijkse
ministerraad.
Eurlings stelde dat de "principes van draagvlak en eerlijkheid
keihard overeind staan". Dat houdt in dat de bestaande
motorrijtuigenbelasting verdwijnt. Voor de aanschafbelasting geldt dat voor
een groot deel.
Plannen voor een tol- of spitsheffing op de ringweg rond Amsterdam, waarvoor
die gemeente pleitte, maken geen onderdeel uit van de kabinetsplannen.
Eurlings mikt op een vorm van betalen per kilometer met gebruikmaking van
moderne satelliettechnologie. Voertuigen krijgen een kastje dat de afgelegde
afstand registeert.
In de komende jaren komen er verder een flink aantal proeven, onder
meer om automobilisten te verleiden om de file te mijden.
Automobilisten krijgen bijvoorbeeld geld als ze buiten de spits om van en naar
hun werk rijden. De Rabobank is een van de bedrijven die mee gaan doen aan
zo'n proef.
Oud-ANWB-directeur Paul Nouwen is "ontzettend blij dat de teerling
geworpen is", zei hij vrijdag in reactie op het besluit van het kabinet om
de kilometerheffing in te voeren. Hij was de voorzitter van de commissie die
in 2005 adviseerde om in 2012 te laten betalen voor rijden per kilometer.
Nouwen is vooral tevreden met de aankondiging dat de belasting op auto's
daadwerkelijk wordt "afgebouwd". Hij was even bevreesd dat het ministerie
van Financiën daarbij dwars zou liggen.
"Dit is goed voor Nederland, dit is goed voor het verkeer en het vervoer," zei
Nouwen over het besluit om in 2011 kilometerheffing voor vrachtwagens in te
voeren en in 2012 ook voor automobilisten. De satelliettechniek die daarbij
wordt gebruikt, bestaat al, maar moet de komende jaren ook bij
personenauto's worden getest.
Het is belangrijk dat er tijdig een aanbesteding komt, zei Nouwen.
Volgens hem zijn er zeker elf grote concerns die de techniek kunnen leveren.
De vroegere ANWB-voorman verwacht dat de transportsector kritisch zal zijn
over de plannen. Nouwen is het met die sector eens dat de kilometerheffing
voor heel autorijdend Nederland moet gaan gelden en niet alleen voor
vrachtwagens. "Ik ben tevreden, maar blijf ervoor vechten dat het voor het
hele wagenpark wordt ingevoerd," zei hij. Nederland telt ongeveer 7 miljoen
personenauto's.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl